13 april 2023 Negreira - Finesterra

13 april 2023 - Fisterra, Spanje

Eerst even heel iets anders:

Elly en Hans waren op 7 maart nog in Roncesvalles, hier ontmoeten wij een man die vroeg of hij een foto wilde maken van ons, uiteraard nieuwsgierig vroegen we door en Xavier, de fotograaf heeft een opdracht gekregen om personen in het begin van de Camino en op het eind in Santiago dus nogmaals te fotograferen. Wij hebben besloten er aan mee te werken en hij heeft in RV diverse gezicht en portret foto’s van ons gemaakt, ook kregen we zijn telefoonnummer en hij de onze om contact te houden.  Diverse keren heeft hij ons geappt waar we waren, hij was inmiddels weer terug in SdC en verwachte ons en andere pelgrims daar weer te zien.

Elly in Hans lopen op 11 april SdC binnen, halen hun Compostella en daar komt Xavier aangelopen want hij had Elly herkent, en even later herkende hij mij ook maar zij er wel bij dat hij mij niet meer herkende en omdat Elly erbij was wel weer.

Ook hier maakte hij diverse foto’s van ons en vertelde erbij dat ongeveer 20 foto’s hier in Santiago in het pelgrimsbureau tentoongesteld worden, 20 foto’s waar je de verschillen hoewel goed kunt zien.

Gisteravond zaten Elly en ik te eten in een pizzeria en wie komt daar weer binnen, juist, Xavier met nog een collega, hebben samen nog een pilsje en colaatje gedronken en uiteraard over zijn project gehad, de collega heeft hij vast er over verteld want hij wist al precies wie wij waren.

Dus nu heel benieuwd hoe het verder gaat maar in ieder geval komen wij in het boek wat wordt uitgegeven en daar hebben wij ook toestemming voor gegeven.

Nu weer over vandaag:

gisteravond zaten we in Negreira, echt een plaatsje waar veel pelgrims onderweg stoppen omdat er weinig andere grotere plaatsen zijn en omdat hier meer voorzieningen zijn. Ook wij zijn hier gestopt en zaten in een zoogde als nieuwe herberg. Tijdens het eten bekijken we vaak de volgende dag, hoe veel km, hoe zwaar de klimmingen en dalingen zijn en het weer. Wat ons opviel is dat de 2e etappe naar Finesterra 33 km is en behoorlijk berg opwaarts, 33 kmis voor ons te veel, wij willen tot 25 / 28 gaan maar 8 uur wandelen en daar de pauze nog bij optellen wordt ons te veel. Het weer wat is voorspeld is ook niet best, veel regen en de hele dag miezeren.

We besluiten om deze etappe over te slaan en met de bus te gaan doen, de volgende plaats is Olveiroa en 5 km daar achter is weer een herberg waar we kunnen overnachten en zijn dan toch nog ff aan het wandelen geweest.

Staan we bij de bushalte vanmorgen om half 10 en het begint niet een klein beetje te regenen, we doen een voorstel omdat maar helemaal naar Finesterra te bussen en dan daar maar vandaag gaan kijken en stukjes lopen, vanaf Finesterra naar Faro is het nog 3 km wandelen, Faro is de plaats waar de vuurtoren staat en het werkelijke einde van de Camino, dat gaan we morgen doen, we houden het een beetje voor gezien. Santiago was ons doel en Finesterra een toegift, wel gaan we zaterdag te voet naar Muxia en dat is ook nog 28 km en dat zal dan de laatste wandeling zijn. Zondag gaan we Muxia onveilig maken en maandag weer terug naar SdC waar onze slaapplaats al is gereserveerd.

Dus vandaag een beetje gekuierd in Finesterra, langs de haven waar net een boot vol met plastic kuipen binnen voer en de vis in de bus werd gebracht, een stukje door het dorp wat alleen leeft van de pelgrims want hier zijn héél veel herbergen en barretjes en restaurants.

Ook loop ik even alleen om een bakkerij te zoeken, niet gevonden, en zie een mooie oude kerk,wil hier naar binnen maar wordt tegen gehouden omdat er net een uitvaartmis is. Nog geen 5 minuten later komt de stoet naar buiten en loopt naar het tegenover gelegen kerkhof, de kerkhoven in Spanje zijn niet zoals bij ons maar de doden worden in een ruimte gezet waar dan een dikke plaat marmer wordt voorgemetseld en daar weer voor een gedenkplaat. Heel voorzichtig 1 foto kunnen maken van het dichtmetselen terwijl de familie toekijkt.

Vandaag dus een rustig dagje, niet veel kilometers maar wel weer 14.000 stappen gedaan. Het record van 270.000 stappen van vorige week halen we niet meer, maar daar gaat het ons ook niet om.

Nu de foto’s nog ff bijladen en jullie hebben weer wat te lezen.

tot morgen

1. Ada:
    13 april 2023
    Groot gelijk, Elly en Hans.
    Het moet wel leuk blijven.....
    Interessant verhaal over die fotograaf, Xavier...
    Ga nieuwsgierig worden naar het boek.
    Zal hij het opsturen?
    Mooie komende dagen met hopelijk beter weer, maar ja het heet niet voor niets de Costa Verde daar..
    Groetjes
  2. Hans:
    13 april 2023
    Mooi verslag en geweldige foto's. Het weer lijkt wel Nederlands.
    Geniet nog van de laatste wandelingen.
    Groet, Hans.