12 april 2023 Lavacolla - Santiago - Negreira

12 april 2023 - Negreira, Spanje

Ha ha ha, gisteren door de binnenkomst in Santiago helemaal niet aan gedacht om een verhaal te schrijven. Dus nu maar 2 dagen wat vertellen.

In Lavacolla, wat betekent voetenwassen, hebben we maandagmorgen een eigen gemaakt onbijtje gemaakt, wat schets onze verbazing, we waren de enige pelgrims nog in de herberg om 7 uur s’morgens, iedereen was al vertrokken, de 1e gingen al om half 6 opstaan en rommelen en in het donker weg om de laatste 10 km nog naar SdC te gaan, wat een drukte ze hebben snappen wij nog steeds niet want wij hebben het heel rustig aan gedaan en waren ook al om 10 uur in plaats waar we 34 dagen voor hebben gewandeld.

Even over Lavacolla, het plaatsje vlak voor Santiago is bekend uit de middeleeuwen omdat hier de pelgrims zich konden verschonen en dan toch nog een beetje schoon Santiago in konden wandelen, nu is het een dorpje wat verschillende hotels heeft omdat het dicht bij het vliegveld ligt en veel mensen hier toch overnachten om dan sneller op het vliegveld te zijn, de herberg die wij hadden was een behoorlijke grote met ca 40 plaatsen en alle onderbedeeld waren ook bezet, de keuken die rijkelijk was voorzien van alle materialen die je nodig hebt om te koken werd dan ook veelvuldig gebruikt, ook door ons want wij hadden in het kleine supermarktje tegenover de herberg al inkopen gedaan.

Om kwart voor 8 waren wij ook al op pad en na een paar pittige stijgingen lopen we de wolken in, het is zelfs zo mistig dat wij het grote standbeeld van Monto do Gozo helemaal niet hebben gezien, we zijn zelfs nog een stuk terug gelopen maar we konden het niet vinden door de laaghangende bewolking. We lopen langs een van de grootste herbergen op de camino de France waar meer dan 800 pelgrims kunnen slapen maar waar bijna geen mens vertoeft, jammer van deze investering die hier is gedaan.

We lopen SdC binnen via de Rue de Saint Pedro waar ik in 2012 ook 14 dagen heb gewerkt en het is best leuk om dan weer herinnering op te halen.  We lopen ineenstuk door naar de Kathedraal waar we veel “kennissen “ weer ontmoeten en ook foto’s maken van elkaar.

We besluiten om ons zsm te melden in onze slaapplaats, deze heeft Arturo voor ons geregeld in een van de grotere hotels voor weinig geld recht tegenover de Kathedraal, Hospederia SAN Martin Pinario, hier hebben ze op de 4e verdieping 1 en 2 persoonskamer voor weinig geld inclusief de volgende ochtend een ontbijt. Het is wel iets meer dan een herberg maar nu heb je ook een eigen kamer en eigen douche en schone handdoeken.

We kunnen al om 11 uur op onze kamers terecht en gooien onze rugzakken er meteen neer en gaan direct naar het officina Santiago om onze Compostella te halen, we zijn no 137 en 138 en eigelijk direct aan de beurt, Hoera, we hebben onze getuigschrift en afstand bewijs hoeveel km we hebben gelopen.

We lopen meteen door naar de huiskamer van de lage landen die op de 1e verdieping is en krijgen een warm onthaal door Joke en Jan de 2 vrijwilligers uit Nederland. Na deze eigelijk een beetje verplichting voor ons gaan we de stad in en bezoeken we in sneltreinvaart de Kathedraal, we blijven niet in de mis omdat we volgende week meer tijd hebben, we blijven nl hier maar 1 nacht om direct door te gaan naar Finesterra. We eten onze lunch in het park, toch nog een beetje fris en lopen daarna door de stad naar onze kamers, we zien een paar leuke cadeautjes en we kopen allebei al iets voor het thuisfront.

S’avonds hebben we een uitnodiging om ergens te gaan eten in de stad met de mensen van de huiskamer en met Herman V. de bestuurslid die ook aanwezig is in SdC.

Een hele gezellige avond gehad en heerlijk gegeten met elkaar maar aan alles komt een eind, we willen terug naar onze kamer omdat we toch de volgende dag weer verder willen.

Om half 8 in de ontbijttafel vanmorgen en na een goede bodem opnieuw weg naar nu de kust, we worden verrast door weer een andere omgeving, maar de stijgingen blijven, er zit er zelf 1 bij van 2 km lang 10% hoog. Tegen 2 uur en 22 km verder komen we in een albergue die net vorige week open is gegaan en wij zijn geloof ik een van de eerste gasten, alles ziet er perfect en spik en sprak uit, tot nu toe zijn we de enigste nog en ws blijft dat ook zo.

Op de hoek zit een pizzeria dus jullie mogen raden wat het vanavond wordt, voor morgenvroeg hebben we al brood en alles ingeslagen dus we eten hier in de albergue.

Morgen gaan we verder met het verhaal, nu eerst ander dingen doen

1. Ans en Jan:
    12 april 2023
    Elly en Hans, proficiat met het bereiken van S de C. Nu nog naar Finesterra.
    Wat een avonturen, ontmoetingen en mooie vergezichten hebben jullie met ons gedeeld.
    Dank hier voor.
  2. Guus en marjon brenninkmeijer:
    12 april 2023
    Knap hoor om deze tocht te maken.
    En wat een mooi verslag en fijn om te delen.
    geniet nog voor het laatste stukje, groetjes
  3. Bert Vlaskamp:
    12 april 2023
    Een topprestatie mensen! Wij hebben, dankzij jullie, veel herinneringen opgehaald van onze eigen fietstocht, inmiddels alweer negen jaar geleden, maar alles is nog steeds zo herkenbaar! Nog veel plezier op weg naar Finistera en Murcia!
  4. Hans Blom AAvisie:
    12 april 2023
    Gefeliciteerd met het volbrengen van jullie Camino.
  5. Jan Aartsen:
    12 april 2023
    Het brengt mij terug in de tijd.