29 mei 2022 Almelo

29 mei 2022 - Almelo, Nederland

Lieve en beste volgers van mijn site, vandaag schrijf ik het laatste verhaal van mijn voettocht van Florence naar Rome. Aan alles komt een einde ook aan deze tocht, nu ik dit schrijf ben ik weer 2 nachten thuis, 1 dag, gisteren zaterdag om bij te komen van de treinreis mijn rugzak uitkeren en alles uitzoeken en alles in de was gooien, dan kan ik het weer opbergen voor de volgende tocht.

Het is fijn om weer thuis te komen en te zijn, het was ook ontzettend fijn om mijn droom te verwezenlijken om naar Rome te gaan. Ontzettend blij ben ik dat Ria mij die ruimte geeft om dromen te verwezenlijken, ook deze reis kan niemand van mij afpakken, de herinnering blijven en ook alle contacten van onderweg zijn mij ontzettend dierbaar.

Afgelopen woensdag en donderdag heb ik Rome een beetje bekeken, woensdag naar het Pietersplein geweest en donderdag ben ik naar oud Rome geweest naar het Colosseum, dat waren voor mij 2 hoogtepunten die ik graag wilde bekijken, om alles te zien in Rome, dan moet je weken of zelfs maanden in die stad zijn, er is zoveel te zien, zoveel mooie en bijzondere bouwwerken, kerken, de Tiber waar je langs kunt lopen en wat ook heel bijzonder is, dat zijn de mensen die je in deze grote stad ziet leven, het verkeer dat Kris kras georganiseerd door de stad rijdt en alle winkels en eettenten, alle restaurants die ik heb gezien en allemaal een bestaan hebben om te overleven.

Voor mij was het heel bijzonder de bouwwerken te bekijken, hoe deze zijn gebouwd in het verleden, hoeveel mensen daar hun energie, krachten maar ook hun geld in hebben moeten steken om de heren van het kapitaal te voorzien in hun pracht en praal.

Voor mij was het een droom die uit gekomen is, met up en downs, ja, ook dat heb ik onderweg gehad, nooit gedacht dat deze tocht zoveel zwaarder zou zijn dan naar Santiago, en dat er zoveel mooie plaatsen onderweg zouden zijn. Gelukkig heb ik in het begin veel steun gekregen om verder te gaan, vooral toen ik het moeilijk had met de energie die ik veel beter moest verdelen, anders moest gaan eten onderweg en vaker een kleine rust moet nemen, ondanks de ervaring die ik met tochten heb blijkt ook nu weer dat elke tocht zijn eigen voorbereiding vergt, gelukkig is alles goed gekomen.

Italië heb ik leren kennen als een prachtig land, mooie natuur, leuke plaatsen en vooral een hele oude geschiedenis die echt heel ver terug gaat, ook de mensen die heel behulpzaam zijn en je helpen met je tocht verder te gaan naar het volgende.

De 1e foto is van de voetwassing die ik heb gehad in de laatste slaapplaats, gerund door vrijwilligers net als in Roncesvalles, deze is gevestigd in een oud gebouw in de wijk Trastevere, ook al z’n oude wijk die erg traditioneel is gebleven maar wel steeds toeristisch wordt.

Nogmaals allemaal bedankt voor jullie belangstelling en volgen en misschien tot de volgende tocht, waar en wanneer weet ik echt nog niet.

Het gaat jullie goed.

Hans uut Twente.

1. An.:
    29 mei 2022
    Fijn dat je weer gezond en wel thuis bent gekomen en dat je zo hebt genoten van de mooie en zware tocht.
    En ik ben benieuwd naar je plannen voor een volgende tocht ook al ben je daar nu nog niet mee bezig.
    Lieve groeten, An.
  2. Gerard:
    29 mei 2022
    Welkom home Hans. Ik heb genoten van jou verhalen. En de herinneringen aan deze tocht zijn voor altijd. Tot ziens in november.
  3. Bert Vlaskamp:
    29 mei 2022
    Goed dat je weer gezond thuis bent gekomen en een hele ervaring rijker! We hebben genoten van al jouw verhalen! Lekker weer uitrusten en nagenieten van een mooie reis!
  4. Janine:
    29 mei 2022
    Hans, wat fijn dat je kunt terugkijken op zo'n zware maar mooie voettocht naar Rome. Dit pakt niemand je meer af! Nu lekker nagenieten en uitrusten, dat heb je wel verdiend.
  5. Lida van der Valk:
    29 mei 2022
    Pelgrim Hans, van harte gefeliciteerd met het voltooien van de Fransiscus voettocht. Het is een van de mooiste en zwaarste tochten die ik zelf gelopen heb. Ik heb je gevolgd vanaf de eerste dag. Leuk dat je onderweg genoeg aanspraak en ontmoetingen had met andere pelgrims. Dat was voormij zeer minimaal. Nu terug kijken en herinneringen ophalen. Misschien ook plannen maken voor de volgende pelgrimstocht. Bedankt dat ik je mocht volgen. Lida
  6. Ans en Jan:
    29 mei 2022
    Hans, bedankt dat we met je mee mochten lopen en genieten van al het moois dat via de foto's bij ons in huis kwam. Je voetreis naar Rome zit er op, je kunt ook nagenieten van de tocht door het boek van Bertus Aafjes. Geniet en ben trots op jezelf dat je het gehaald hebt. Fijne zondag verder en we zien jou en Ria 2 juli in Fleringen.
  7. Jeanette Klein Essink:
    29 mei 2022
    Hans, met veel plezier je verslagen gelezen! Zo mooi dat je de tocht helemaal hebt kunnen volbrengen! Waardevolle herinneringen bij elkaar gelopen, top!
  8. Esther:
    29 mei 2022
    Hans, Ik neem mijn petje diep af voor jou. Niet alleen voor de zwaarte van de tocht en de afstanden, die je liep, maar ook voor het feit dat je zo lange periode dagelijks hebt gelopen!
    En dan nu lekker thuis en nagenieten van al je belevenissen met bijbehorende foto's, ik vond het mooi erbij te zijn.
  9. Ans Zonneveld:
    29 mei 2022
    Dag Hans, bedankt voor de mooie reisverslagen en je te kunnen volgen. Gefeliciteerd met het volbrengen van deze voetreis, en weer veilig thuis bent. Op naar volgende uitdagingen en plannen en vooral nagenieten en het landen van deze bijzondere reis.....
    Groeten uit Noord Holland, Ans.
  10. Maud:
    29 mei 2022
    Hans, proficiat. Ik heb met je meegelopen. Petje af.
  11. Ada:
    29 mei 2022
    Tja, wat moet ik nog zeggen na zoveel mooie woorden van zoveel aardige mensen.
    Ik ben blij dat je Italië zo bent gaan waarderen.
    We zullen nog vaak na kunnen praten over de prachtige plekken die je hebt bezocht.
    Groetjes uit een ander, ook heel dierbaar en mooi land.
    Ada
  12. Elly:
    Hans je bent een Topper 😘
  13. Antorita Siegers:
    29 mei 2022
    Een ervaring rijker en een droom armer. Proficiat met deze sportieve geweldige prestatie Hans en geniet nog fijn na van die vaas bloemen die je onderweg hebt gevuld. Ik heb ontzettend genoten van het digi meewandelen door Italië 🇮🇹 door je foto’s en verhalen, dank daarvoor!
  14. Peter:
    30 mei 2022
    Beste Hans, petje af. Weer een hele prestatie onder soms lastige omstandigheden. Maar je hebt jouw doel bereikt en jouw droom waargemaakt. En wat kan Italië mooi en bekoorlijk zijn. Ik verbaas mij telkenmale opnieuw dat veel oudheid, waar dit land groot door geworden is, aan het afbrokkelen is.
    Ik hoop dat je wederom de mogelijkheid hebt naar Rome te gaan, maar nu eerst weer naar Roncesvalles. Daar is veel te doen.
    Beste Hans, gefeliciteerd en blijf gezond.
    Peter
  15. Fons Lucas:
    31 mei 2022
    Hey Hans uut Twente, welkom terug! Jouw verhalen zeggen "alles" over het avontuur wat je hebt beleefd! Mooi dat alles goed is " ver-lopen" ! Op naar de volgende tocht want je geeft het nog niet op dus! Geniet maar eerst even lekker na! Gr. Fons