16 mei 2022 Stroncone

16 mei 2022 - Stroncone, Italië

Vanmorgen mijn eigen ontbijt klaar gemaakt, niets mis mee want dat moet ik thuis ook. Omdat ik nog 1,8 km verder moet ben ik om 7 uur al op weg. Om half 8 loop ik Gerccio in maar het is rustig, ik wil graag naar Gerccio klooster waar Franciscus in 1223 de 1e levende kerststal heeft gemaakt, onderweg kom ik al diverse stalletjes tegen.

Om 10 over 8 ben ik boven bij het klooster  ik doe 1 deur open en ik sta in de kappel waar net 1 viering bezig is, na een knikje van de priester en een aanwijzing van 1 van de 4 aanwezige nonnetjes dat ik een mondkapje op moet doen ga ik zitten, volg de mis verder en luister naar het zingen van de zusters.

Na de viering kan ik meteen een kijkjd nemen in het complex. Ze hebben hier een hele verdiepihg met allemaal stalletjes.

Vraag: welke vind ik de mooiste en spreekt mij het meeste aan?

Ook zie ik de slaapplaatsen van de monniken uit die tijd, de nis waar Franciscus altijd verbleef, heel bijzonder allemaal.

Wij krijgen, H&J en ik, koffie aangeboden van een pater en kletsen in het Engels met hem.

Maar we moeten verder, een grote uitdaging wacht ons, we moeten een hele zware stijging doen met veel haarspeldbochten en ca 600 ktr hoogte verschil in ca 2,5 km. Werkelijk nat van het zweet kom ik boven, het is nu al bijna 25⁰ en benauwd weer, maar boven ligt ons een prachtige langzame daling te wachten op een heel mooi fijn grindpad door weilanden  door bossen en mooie uitzichten.

Echt weer een bloemetje op de vaas.

Na diverse pauzes komen we Stroncone binnen gewandeld, hier moeten we weer traplopen want het dorpje is tegen de berg gebouwd. Hoe kregen ze het voor elkaar vroeger, veel respect voor de bouwers hoor.

Het hotel is snel gevonden en mev. noemt me meteen ah, Hans from Olanda.  Ja hoor zo meld ik mij ook.

Mijn paspoort wordt gescand en mijn stempel geslagen en ik krijg dd sleutel van kamer 4 om td gaan douchen wat hard nodig is. Mijn kleren hangen nu te drogen, na de douche maak ik meteen 2 reserveringen voor mirgenben overmorgen zodat dat ook geregeld is.

Nu zit ik op een terrasje zonder iets want dd bar is dicht te typen op mijn telefoon en daar ben ik nu wel klaar mee, dus ik stop.

Vanavond gaan we met z'n 5en ergens eten en dan weer vroeg naar bed.

Hopelijk slaap ik nu eens door want ik ben altijd midden in de nacht wakker en de slaap komt niet terug. Heel anders dan thuis want daar slaap ik als een blok.

Morgen een hele wat zeg ik een heeeele zware dag, 1000 mtr klimmen en ook 1000 mtr dalen op een afstand van 21,4 km en een temperatuur van 33 tot 35⁰. We kunnen de lol weer op.

Hoe dat gaat hoor je morgen.

1. Henk:
    16 mei 2022
    Ben sinds gisteren weer thuis na twee weken hospitaleren Hans en ik heb nog veel dagen ‘in te halen’ in jouw reisverslag! Wat ik al gelezen heb lijkt op afzien, doorzetten en genieten! Petje af voor jou, stoere Rome-pelgrim!
  2. Cynthia Meilink:
    16 mei 2022
    Ik weet wel welk kerststal je het mooist vond pap! Meegenomen?
    Succes morgen met je klim.
    Liefs mem
  3. Janine:
    16 mei 2022
    Hans, wat een inspanningen bij die temperaturen! Maar ook: wat een mooie dingen maak je mee en zie je allemaal, geweldig! Je doet het toch maar, kanjer!
  4. Rpb:
    16 mei 2022
    ook ik weet welke kerststal je het mooiste vind!!!
  5. Ada:
    Ik ook.....
    Dat gaat me het dagje wel worden, morgen.
    Rustig aan, dan breekt het lijntje niet en je bent verzekerd van een overnachtingsadres
    Groetjes Ada
  6. Astrid:
    Wat een avontuur! 👌
    Toi toi toi voor morgen Hans 🥾
    Nog zo’n 80 km te gaan?! 😅
    Hier zijn de wandelingen op de maandagavond niets bij 😃
  7. Ans en Jan:
    16 mei 2022
    Mooi verslag weer vandaag en prachtige foto's. Sterkte morgen met de hitte tijdens het klimmen en dalen. Hopelijk slaap je goed zodat je fris aan de zware dag begint morgen. Toi, toi, toi.
  8. Diana Quanjer:
    16 mei 2022
    Wat weer een mooi verhaal, over die stalletjes en die nis waar Franciscus ooit verbleef.
    Sterkte morgen met weer een pittige tocht!
  9. Anneke:
    16 mei 2022
    Kerstsfeer in tropische temperaturen. 😀 En ook ik weet welke kerststal je het mooiste vindt! Succes morgen. 😘
  10. Wilma Wijnbergen-Kootstra:
    17 mei 2022
    Hans wat een prachtige reis maak je toch een wat zie je veel mooie dingen en wat fijn dat je er ons ook van mee laat genieten.
    Liefs uut Loo👋